Direktlänk till inlägg 16 april 2014

Rond 10 - kort och gott

Av sören sjögren - 16 april 2014 09:45

Över 80 st har besökt min blogg nu. Det är jag väldigt tacksam för. TACK! Nu krossar vi hundrastrecket! En mening som jag inte trodde att jag skulle få skriva, när jag började. Den här gången är det tre dikter, som jag bjuder på. Den första har inget namn. Lite skumt eftersom den ligger så nära hjärtat, ändå. Den andra dikten heter Mitt öde" och finns som tredje dikt, i min första diktsamling "Mona lisa ler inte längre". Den skrev jag för 19 (!) är sedan. Den tredje dikten är ett experiment. Den skall jag skriva här och nu! Jag tror att man behöver utmana sinnena ibland. Det är faktiskt inte första gången - för jag har gjort det pr skrivarträffar och så. Jag är inte alls nervös. Litar på min förmånga. Nja, lite nervös, kanske. Jag vill ju alltid att det skall bli bra. Det här går egentligen emot allt jag är som perfektionist. Nog skrivet, nu kör vi!


Untitled


Åter träffad av månens ljus,

står jag ensam i vindens sus

Jag önskar ett bättre öde,

både för den levande och den döde


Olika dimensioner,

utspritt lidande genom alla generationer

Kaos i både hjärta och själ

Kaos för både slavdrivare och träl


Är kärlek svaret för oss?

Svara mig då,

är det inte kärlek som alltid leder till hjärtekross?

Det är oftast när hatet rinner,

som gör att smärtan slutligen försvinner


Våra inre demoner är på väg ut,

med en eldig flamma, till vårt torra krut!


Mitt öde

 

Varför tar du dig tid?

Ingen sitter dig bredvid

Ingen så långt ögat ser,

mörkret tar över, mer och mer

 

Mina ben är tynga som bly,

och snart skall en ny morgon gry

Himlen börjar spricka i ljus,

lyser upp varje sjö,

varje träd och varje hus

 

Våra handlingar ritar vårt pprträtt,

på ett naket och brutalt sätt

Mitt öde som man

speglar sig i allt som jag kan

 

Det är mycket smärta och besvär

som tagit mig hit, där jag är

Du fortsätter att rida på dina illusioner,

som du delar med miljoner

 

Den grymma sanningen

svider mer än ett öppet sår

Se dig omkring,

så tror jag att du förstår

 

Börjar du tvivla?

Spricker det i dina sömmar?

Se djupt in i mina ögon,

jag letar fortfarande efter mina drömmar

 

Ögonblickaet då jag förlorade min tro,

så började sin avsky att gro

Kanske var det något du såg hos mig

Någonting härinne, som skrämde livet ur dig

 

Människans hopplösa tidsfördriv,

att hela tiden söka vägen till evigt liv

Jag trodde att vi var vänner,

men du har förvandlats till någon som jag inte längre känner

 

Själv fortsätter du att ta dig tid

Du tror fortfarande att någon sitter dig bredvid

En dag kommer även du att vakna,

men du kommer aldrig någonsin sluta sakna

Sakna illusionen om en Gudomlig makt,

för evigt sakna den Gud som skulle rädda oss,

ifrån allt meningslöst hat och förakt


Livet tar inte slut

förrän döden leder oss ut!


Det kan vara svårt att förstå,

att evolutionens hjul verkligen snurrar så,

men om du kan svara så säg;

Varför hatar du egentligen mig?

 

Poesi här och nu...

 

Ge dig hän,

i ditt hjärtas kamp

Släpp aldrig taget,

håll kvar med ivriga fingrar

Gårdagens frågor

har ingenting att göra med morgondagens svar


Det finns ingen nåd i självömkan,

fastän några av oss inte har något val

Vi är fast i destruktiva nät

Jag ser väv - överallt!


Bara en dåre

tror att han ensam

kan ta ner alla himlens stjärnor

Brännmärk alla ensamma dårar - överallt!


Alla storslagna drömmar,

som inte längre finns kvar

En alle´av krossade förhoppningar,

brutna kvistar och sly i dikena - överallt


Sören Sjögren 16e April 2014

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sören sjögren - 23 april 2014 02:30

     Jag inser plötsligt att jag har glömt en sak... Det kan lätt bli så när man har mycket i skallen, eller let´s face it - blir gammal. Jag har ju glömt att berätta VEM jag är! Ber så hemskt mycket om ursäkt, för det. Jag får väl ursäkta mig med at...

Av sören sjögren - 10 april 2014 00:30

     Den här gången är det dags att göra något annorlunda igen! Jag och en kompis funderar på att trycka tröjor med budskap på. De kan vara roliga, tokiga, eftertänksamma och kanske lite provocerande. Tittat på nätet, då det finns en marknad redan, m...

Av sören sjögren - 6 april 2014 18:30

Det var väldigt skönt att skriva av sig i rond 7. Det kan hända att jag gör det någon fler gång. Det kommer ni alltid kunna se i rubriken, i så fall. Idag är det nya och annorlunda dikter på menyn... Den fösta här, skrev jag igår, så det är ju ganska...

Av sören sjögren - 2 april 2014 00:30

     Jag ville först lägga upp 3 dikter, och bara köra på som vanligt - men något annat pockar på uppmärksamheten, just nu. För några dagar sedan blev en person brutalt överfallen bakifrån, när han skulle gå och titta på fotboll i Helsingborg. Vad so...

Av sören sjögren - 29 mars 2014 14:40

Ibland går det inte som man tänkt sig... Det gick sådär att få in texter av andra - så nu ställer jag mig i skottlinjen igen. :). 3 nya dikter. En är så ny att den inte har fått något namn... Vet du kanske vad den borde heta? Ställ ingen fråga till m...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards