Direktlänk till inlägg 29 mars 2014

Oväntad vändning i sjätte ronden

Av sören sjögren - 29 mars 2014 14:40

Ibland går det inte som man tänkt sig... Det gick sådär att få in texter av andra - så nu ställer jag mig i skottlinjen igen. :). 3 nya dikter. En är så ny att den inte har fått något namn... Vet du kanske vad den borde heta? Ställ ingen fråga till mig här intill - utan berätta för mig. Bästa förslaget vinner - äran. De andra dikterna heter "Om" och "Dö ung". De är båda ifrån mina tidigare diktsamlingar. Och ja, den otitlade dikten kommer hamna på min fjärde diktsamling "Kaos". ´Nuff said! Let´s go!


Dö ung


Jag bränner ljuset

i båda ändar

Jag lever snabbt,

för snabbt för de allra flesta


Jag vill inte bli gammal,

och jag räds inte att dö ung!

Jag vill omfamna döden naturligt

Aldrig efterlämna mig skammen som flykt innebär


Ålderdom innebär framtid,

och någon sådan finns inte längre här

Ålderdom innebär lidande,

och det har jag haft min beskärda del av


Jag lever, lider och njuter

Livet är för kort för likgiltighet

Jag ser ljuset i slutet utav tunneln,

och livsresan som sakteliga närmar sig sin ändstation


Hur kan någon be mig tänka på ålderdom,

när livet borde tagit slut för länge sedan?

Jag har bara gaspedalar och inga bromsar

Livet rusar iväg, och försvinner alltmer längre bort


Ni ger mig en stämpel,

för det är precis vad ni behöver!

Jag lever bara mitt liv,

för snabbt för de allra flesta


Om


Om jag provar mina vingar,

och flyger så högt att jag når himlen...

Kommer du att finnas där för mig,

när jag faller?


Om jag ger mig ut på sagolika äventyr,

och öppnar mina sinnen för nya världar...

Kommer du då visa mig vägen hem,

när jag gått vilse?


Om våra vägar plötsligt skils åt,

och vi inte längre kan ses...

Kommer du fortfarande

att vara min trotjänare på avstånd?


Tillfälligheter styr man inte över,

och "om" kommer alltid vara en del av våra liv

Jag kan inte lita på "om",

men jag litar alltid på en sann vän


Vår vänskap är för stark för "om",

och vi styr "om" med våra val

Något så viktigt som vänskapsband,

hanteras och vårdas bäst med ömsesidig omsorg


Därför vet jag...


... att om jag provar mina vingar,

om jag ger mig ut på sagolika äventyr,

och om våra vägas plötsligt skils åt,

så kommer du alltid att finnas där,

för mig ändå...


??????????????????????????????

 

Regnet faller stilla ner,

dropparna blir bara fler och fler

Plötsligt öppnar hela himlen sig,

men det finns inte längre något skydd för mig

 

Jag vill leva livet,

inte slarva bort det, eller ta det för givet

I mitten utav ett skyfall,

men jag är fri,

och det kommer jag att förbli

 

Jag ångrar allt och ingenting,

för det är ändå mitt liv, när allting kommer omkring!

Jag har för mycket heder

för att slaviskt följa andras seder

 

Låt mig stå här och ensam frysa,

medan jag väntar på att solen åter skall lysa

Om solen aldrig någonsin lyser mer,

så stod jag iallafall här, när den gick ner

 

Ett sista skri av smärta,

innan det stannar, mitt djupfrysta hjärta

Bara mörker nu, runt hela jordens sfär,

för solens strålar har sedan länge slutat värma här

 

/Sören Sjögren

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sören sjögren - 23 april 2014 02:30

     Jag inser plötsligt att jag har glömt en sak... Det kan lätt bli så när man har mycket i skallen, eller let´s face it - blir gammal. Jag har ju glömt att berätta VEM jag är! Ber så hemskt mycket om ursäkt, för det. Jag får väl ursäkta mig med at...

Av sören sjögren - 16 april 2014 09:45

Över 80 st har besökt min blogg nu. Det är jag väldigt tacksam för. TACK! Nu krossar vi hundrastrecket! En mening som jag inte trodde att jag skulle få skriva, när jag började. Den här gången är det tre dikter, som jag bjuder på. Den första har inget...

Av sören sjögren - 10 april 2014 00:30

     Den här gången är det dags att göra något annorlunda igen! Jag och en kompis funderar på att trycka tröjor med budskap på. De kan vara roliga, tokiga, eftertänksamma och kanske lite provocerande. Tittat på nätet, då det finns en marknad redan, m...

Av sören sjögren - 6 april 2014 18:30

Det var väldigt skönt att skriva av sig i rond 7. Det kan hända att jag gör det någon fler gång. Det kommer ni alltid kunna se i rubriken, i så fall. Idag är det nya och annorlunda dikter på menyn... Den fösta här, skrev jag igår, så det är ju ganska...

Av sören sjögren - 2 april 2014 00:30

     Jag ville först lägga upp 3 dikter, och bara köra på som vanligt - men något annat pockar på uppmärksamheten, just nu. För några dagar sedan blev en person brutalt överfallen bakifrån, när han skulle gå och titta på fotboll i Helsingborg. Vad so...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards