Direktlänk till inlägg 21 februari 2014

Andra ronden....

Av sören sjögren - 21 februari 2014 12:00

Dags igen för alla vänner av poesi att få en ny omgång dikter. Den här gången är de 3 stycken till antalet.

"Förändringar" och "Tillit" är från min tredje diktsamling "Mer död än levande". "Enkla lösningar" är från min andra diktsamling "Vi som vandrat längs knivens vassa egg", Jag älskar kritik, vare sig den är negativ, eller positiv - bara den är konstruktiv. Tyck gärna till. Jag är nästan 40 år gammal nu, och jag tål en hel del...


Den som vill veta bakgrunden till dikterna, är givetvis fri att fråga. Jag svarar så gott jag kan. Lets go, då...


Förändringar


Allting förändras,

och ingenting består

Allting förändras,

både hur vi lever och hur vi mår


Ingenting förblir detsamma,

då livet ger och livet tar

Ingenting förblir detsamma,

för inte ens den som spar, han har!


Överlevnad,

är att hantera den tid som flytt

Överlevnad,

är att ta sig igenom allt som är nytt


Livet är en revolution

och det är vi som är revolutionärerna

Livet är en pågående revolution

och det är upp till oss att riva ner barriärerna!


Förändringar, och alla anpassningar till dem,

visar hur ditt liv har sett ut

Förändringar, och alla anpassningar dem,

nedtecknar ditt testamente när ditt liv har tagit slut


Det som kommer att bli du,

bestämmer du i dina förändringar - 

här och nu!


Tillit


Tillit är en färskvara

Den måste man kämpa för, om man vill bevara

Annars försvinner den,

och kommer aldrig mer tillbaka igen!


Tiden läker inte alla sår,

den läker bara vad den förmår

Innan du tar mig för givet,

så tänk på val och konsekvenser i livet


En gyllene regel,

är att våga segla på egna segel

Vad andra säger och tycker om mig,

borde inte påverka dig


Jag litar på dig, ända tills du faller

För lögner, ryggdunkeri, och elakt skvaller

Jag litar på dig anda tills du sviker mig,

och din rätta natur visar sig


Tillit är en färskvara,

i denna synnerligen ynkliga skara

Om du faller för frestelsen att hellre svika,

så är du och jag väldigt olika


Tillit är bara att fortsätta våga tro,

och låta känslan inom oss gro

Du och jag - 

vänner till livets sista andetag?


Enkla lösningar


Jag är den jag är,

varken mindre eller mer

Jag tänker aldrig ändra mig,

hur mycket man än bönar och ber


Jag kommer aldrig

att ta den enkla vägen ut,

inte ens om det innebär början

på mitt eget slut!


Enkla lösningar,

ligger inte i min natur

Enkla lösningar,

räcker inte för ett djur i bur


Jag tror i mitt hjärta.

att man msåte ha karaktär

Man mäste ha stolthet, heder och ära

om man skall överleva här


Striden är bara värd att förlora,

om man verkligen har kämpat hela vägen ut

Jag kommer aldrig att ge upp,

förrän mitt liv verkligen är slut!


Försöka att göra det som är rätt,

är inte alltid så lätt

Man måste ändå följa sin inte röst.

om man vill stilla smärtan i sitt bröst


Enkla lösningar

leder inte till något konstruktivt

Enkla lösningar

är bara destruktivt


Svåra lösningar är en del av min identitet,

det är det enda som jag säkert vet

Kanske natthimlens alla stjärnor kan ge mig svar

på alla frågor som jag har?


Stjärnorna jyser klart med sin identitet

De vet allt som inte jag vet

Jag vill lysa med samma frenesi,

och hitta indiviualismens djupa hav att simma i



Sören Sjögren 21 februari 2014 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sören sjögren - 23 april 2014 02:30

     Jag inser plötsligt att jag har glömt en sak... Det kan lätt bli så när man har mycket i skallen, eller let´s face it - blir gammal. Jag har ju glömt att berätta VEM jag är! Ber så hemskt mycket om ursäkt, för det. Jag får väl ursäkta mig med at...

Av sören sjögren - 16 april 2014 09:45

Över 80 st har besökt min blogg nu. Det är jag väldigt tacksam för. TACK! Nu krossar vi hundrastrecket! En mening som jag inte trodde att jag skulle få skriva, när jag började. Den här gången är det tre dikter, som jag bjuder på. Den första har inget...

Av sören sjögren - 10 april 2014 00:30

     Den här gången är det dags att göra något annorlunda igen! Jag och en kompis funderar på att trycka tröjor med budskap på. De kan vara roliga, tokiga, eftertänksamma och kanske lite provocerande. Tittat på nätet, då det finns en marknad redan, m...

Av sören sjögren - 6 april 2014 18:30

Det var väldigt skönt att skriva av sig i rond 7. Det kan hända att jag gör det någon fler gång. Det kommer ni alltid kunna se i rubriken, i så fall. Idag är det nya och annorlunda dikter på menyn... Den fösta här, skrev jag igår, så det är ju ganska...

Av sören sjögren - 2 april 2014 00:30

     Jag ville först lägga upp 3 dikter, och bara köra på som vanligt - men något annat pockar på uppmärksamheten, just nu. För några dagar sedan blev en person brutalt överfallen bakifrån, när han skulle gå och titta på fotboll i Helsingborg. Vad so...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards