Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

Poetik bloggen

Av sören sjögren - 16 februari 2014 19:30

   Jag tänkte, att det här var ett bra sätt att nå ut med mina dikter. Jag har skrivit lite över 1000 dikter nu, och jag håller för närvarande på att knåpa ihop min 4e diktsamling. Jag börjar med att lägga ut 2 dikter här. Den första heter "Kung över ensamhetens ensliga rike" ifrån diktsamlingen "Mona lisa ler inte längre" och den andra heter "I ett hjärtslag" ifrån diktsamlingen "Mer död än levande". I framtida inlägg kommer jag att lägga ut texter och poesi ifrån vänner, som också skriver - även musiker.

     

   Det enda som är säkert, är att jag aldrig kommer publicera vad jag äter till middag, eller hur många gånger jag går på dass om dan. Det är inte en sån typ av blogg! Poetik är en blogg för dem som älskar poesi och ordets makt! Jag har även gjort ett litet kompendium tillsammans med Peter Haag. Den heter "Halvgalen", där dikterna är mina, och Peter har stått för illustrationen på framsidan, samt utformning. Är barnsligt stolt över den! Då kör vi!

 

Kung över ensamhetens ensliga rike


Ensam

på denna ogästvänliga plats

Ensam 

i mitt ogenomträngliga palats

Ensam

med en förlorad tro på mänsligheten

Ensam

och paralyserad av den brutala verkligheten


Det finns inte längre någon här

som kan avlasta mina besvär

Jag måste hitta styrkan djupt inne i min själ,

söka kraft hos den enda i världen som vill mig väl


Så...


... ge mig styrka,

ge mig mod

Ge mig kraft,

medan jag torkar mina tårar,

tårar av blod


Ge mig vilja

att nå alla mina drömmars mål

Ge mig en sköld av brons

och ett svärd,

ett svärd av renaste stål


Så skall jag strida

till min död,

utan vatten och utan bröd

När sedan mitt liv har tagit slut,

blir ingenting som det någonsin varit förut


Alla mina inre demoner är snart döda,

men kriget har kostat mig min identitet

Jag har bara kvar en tung börda -

omringad av total ensamhet


Jag trodde mig ha allt,

men nu finns ingenting kvar

Inte ens den som spar han har....

 

 

I ett hjärtslag

 

Iband tar det ett litet tag

innan du kan höra dina egna hjärtslag

Ibland måste det få ta lite tid

att vänja sig vid att man är paranoid

 

Pandoras ask öppnar en ny verklighet,

men i samma ögonblick förlorar du hela din identet

Den som blir för nöjd med vad han har,

kommer att bli lämnad ensam kvar

 

I ett hjärtslag

och i ett enda andetag

När du tror att du har rätt,

fortsätt ändå att leta efter alternativa sätt

 

I ett hjärtslag

och i ett enda andetag

När det regnar i dina dina sinnen, 

får du hoppas att det dränker alla dina minnen

 

Om du bara lyssnar ett litet tag,

så kommer du tydligt att höra dina egna hjärtslag

Ibland måste man våga lyssna till ditt hjärta,

för att hantera all sin inre smärta

 

När livet sedan har tagit slut,

så checkar du ut

I ett sista hjärtslag

och i ett allra sista andetag

 

 

Sören Sjögren, mitten av februari 2014

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sören sjögren - 23 april 2014 02:30

     Jag inser plötsligt att jag har glömt en sak... Det kan lätt bli så när man har mycket i skallen, eller let´s face it - blir gammal. Jag har ju glömt att berätta VEM jag är! Ber så hemskt mycket om ursäkt, för det. Jag får väl ursäkta mig med at...

Av sören sjögren - 16 april 2014 09:45

Över 80 st har besökt min blogg nu. Det är jag väldigt tacksam för. TACK! Nu krossar vi hundrastrecket! En mening som jag inte trodde att jag skulle få skriva, när jag började. Den här gången är det tre dikter, som jag bjuder på. Den första har inget...

Av sören sjögren - 10 april 2014 00:30

     Den här gången är det dags att göra något annorlunda igen! Jag och en kompis funderar på att trycka tröjor med budskap på. De kan vara roliga, tokiga, eftertänksamma och kanske lite provocerande. Tittat på nätet, då det finns en marknad redan, m...

Av sören sjögren - 6 april 2014 18:30

Det var väldigt skönt att skriva av sig i rond 7. Det kan hända att jag gör det någon fler gång. Det kommer ni alltid kunna se i rubriken, i så fall. Idag är det nya och annorlunda dikter på menyn... Den fösta här, skrev jag igår, så det är ju ganska...

Av sören sjögren - 2 april 2014 00:30

     Jag ville först lägga upp 3 dikter, och bara köra på som vanligt - men något annat pockar på uppmärksamheten, just nu. För några dagar sedan blev en person brutalt överfallen bakifrån, när han skulle gå och titta på fotboll i Helsingborg. Vad so...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards