Direktlänk till inlägg 18 mars 2014

knock i femte ronden

Av sören sjögren - 18 mars 2014 08:00

Lägger upp 3 dikter till här. De heter "Processen", "Vems fel?", och Skamlig heder. "Processen" är från min fjärde diktsamling, Kaos! (under konstruktion). "Vems fel?" är från min andra diktsamling "Vi som vandrat längs knivens egg". "Skamlig heder" ifrån första diktsamlingen "Mona Lisa ler inte länge", skrev jag när Pela och Fadime blev brutalt mördade. De är inte ensamma. Känns som att detta är en fråga som försöker tystas ner. Det är 12 år sedan som Fadime mördades av sin far. Det har faktiskt inte hänt så mycket, och i tidningarna ser vi resultatet. Det är för jävli!gt! "Skamlig heder" är till regeringen, till fäder som mördar sina barn, men framför allt är den till alla oskyldiga offer - och minnet av dem... Det sjätte inlägget kan dröja ett litet tag. Jag kommer inte att lägga ut något själv där, utan det inlägget är helt till för mina vänner. Lovar ändå att det kommer bli riktigt bra... Lets go, då!


Processen


Renad

ifrån förtalet

Renad

ifrån skulden och samvetskvalet


Renad

ifrån allt som hänt förut

Vilka är egentligen ni

att ifrågasätta mina beslut?


Aldrig renad

ifrån mina inre demoner

Aldrig renad

i en kropp, i total avsaknad av hopp


Aldrig renad,

fast i depressivitet

För alltid fast

i min egen hopplöshet


Mitt problem

och mina yttre exem

Min kamp

och mina övertramp


Renad utanpå,

skalet på min kistas etui

Aldrig renad

från allt som gömmer sig inuti


Vems fel?

 

Skall vi klandra Gud

för att han skapade människan,

eller skall vi klandra människan

för att hon skapade Gud?

 

Skamlig heder

 

Hur är det möjligt 

att hata sitt eget kött och blod?

Vem har rätten

att ta det liv man skapat?

 

Heder

betyder ingenting

Stolthet

betyder ingenting, då


Hatet sprider sig och infekterar själen

Den nästlar in sig och gror

i världens alla mörka sinnen

Hatet förblindar, förmörkar och det tär


Nationalitet

betyder ingenting

Hudfärg

betyder ingenting, då


Sorg i obeskrivlig omfattning

tynger mitt redan söndertrasade hjärta

Tårar vägar sluta rinna,

de rinner för de oskyldigt dömda


Små själar och stora egon

betyder ingenting

Förräderi och genomskinliga lögner

betyder ingenting, då


De oskyldiga dog med sin integritet och stolthet

i hjärtat intakt

Förtryckets sylvassa klor dödade dem,

men fördärvade dem aldrig i livet


Kultur

betyder ingenting

Blod

är inte längre tjockare än vatten, då


Med dessa handlingar

målar de skyldiga sina självporträtt

Med dessa handligar

gräver de sina egna gravar allt djupare


Framtiden

betyder ingenting

Ånger

betyder ingenting, då


Det enda som betyder någonting, då

är alla tusentals släckta själar

som inte längre brinner,

för heder som aldrig existerat!


/Sören Sjögren

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sören sjögren - 23 april 2014 02:30

     Jag inser plötsligt att jag har glömt en sak... Det kan lätt bli så när man har mycket i skallen, eller let´s face it - blir gammal. Jag har ju glömt att berätta VEM jag är! Ber så hemskt mycket om ursäkt, för det. Jag får väl ursäkta mig med at...

Av sören sjögren - 16 april 2014 09:45

Över 80 st har besökt min blogg nu. Det är jag väldigt tacksam för. TACK! Nu krossar vi hundrastrecket! En mening som jag inte trodde att jag skulle få skriva, när jag började. Den här gången är det tre dikter, som jag bjuder på. Den första har inget...

Av sören sjögren - 10 april 2014 00:30

     Den här gången är det dags att göra något annorlunda igen! Jag och en kompis funderar på att trycka tröjor med budskap på. De kan vara roliga, tokiga, eftertänksamma och kanske lite provocerande. Tittat på nätet, då det finns en marknad redan, m...

Av sören sjögren - 6 april 2014 18:30

Det var väldigt skönt att skriva av sig i rond 7. Det kan hända att jag gör det någon fler gång. Det kommer ni alltid kunna se i rubriken, i så fall. Idag är det nya och annorlunda dikter på menyn... Den fösta här, skrev jag igår, så det är ju ganska...

Av sören sjögren - 2 april 2014 00:30

     Jag ville först lägga upp 3 dikter, och bara köra på som vanligt - men något annat pockar på uppmärksamheten, just nu. För några dagar sedan blev en person brutalt överfallen bakifrån, när han skulle gå och titta på fotboll i Helsingborg. Vad so...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards